Ik ben Lidy Sibon. Sinds 1992 heb ik een diversiteit aan functies/taken binnen en buiten het basis- en speciaal onderwijs vervuld. De eerste jaren werkte ik als leerkracht, remedial teacher/internbegeleider. Van 1996 tot 2005 was ik orthopedagoog/leerlingbegeleider werkzaam bij een schoolbegeleidingsdienst. Vervolgens deed ik vier jaar ambulante begeleiding vanuit een cluster 4 school (internaliserende problematiek). In 2011 is Lidy Sibon Orthopedagoog opgericht en werk ik vanuit mijn praktijk voor verschillende opdrachtgevers.
Een periode heb ik voor een dagvoorziening gewerkt waar hoogbegaafde kinderen begeleid worden die op school dreigen of zijn vastgelopen. Momenteel werk ik als freelance orthopedagoog voor een school voor voltijds hoogbegaafdheidonderwijs. Daarnaast geef ik samen met andere (freelance) docenten de basiscursus- en post-hbo opleiding voor Hoogbegaafdheidsspecialist.
* op aanvraag van ouders, school/samenwerkingsverbanden:
– psycho-diagnostisch en didactisch onderzoek
– observatie in klassen (leer- en gedragsproblematiek)
– deelname aan en advisering bij leerlingbesprekingen of Multi Disciplinair Overleg
– begeleiding en advies bij (dreigend) schooluitval
– Lezingen/Gastdocent Post HBO (specialisatie hoogbegaafdheid)
Om een hulpvraag te beantwoorden, worden ontwikkelingsniveau, kansen en risico’s van kind en omgeving in kaart gebracht via onderzoek, vragenlijsten, observatie en gesprekken met ouders en betrokkenen.
Ouders en betrokkenen kunnen begeleiding krijgen bij de uitvoering. Lidy Sibon ondersteunt kinderen en ouders bij het sociaal, emotioneel en didactisch welbevinden. De aanpak wordt in overleg afgestemd op het kind.
Op basis van het onderzoek wordt een antwoord op de hulpvraag geformuleerd. De handelingsgerichte adviezen en het plan van aanpak worden besproken met de ouders en, indien gewenst, andere betrokkenen.
Lidy Sibon geeft op uitnodiging van scholen en zorginstellingen gastlessen, trainingen en lezingen over prikkelverwerking en prikkelgevoelig gedrag bij (hoog)begaafde kinderen, met als doel meer begrip, inzichten en adviezen te bieden.
In mijn werk als orthopedagoog ga ik uit van het N=1 principe. Dit betekent dat ik bij onderzoek en begeleiding niet meteen uit ga van wat wetenschappelijke theorieën zeggen over een bepaald label. Wel gebruik ik wetenschappelijke kennis én Practice based Evicence om het leren en gedrag van één kind goed te begrijpen en te begeleiden. Ieder kind en zijn
omgeving is uniek, dit vormt samen een eigen ‘theorie’ en is niet in een wetenschappelijk theoretisch hokje te duwen.
Het is iedere keer weer een boeiend proces om samen met het kind, de ouders en school handelingsgericht aan het werk te gaan, een antwoord op de hulpvraag te vinden en te werken aan een haalbaar plan van aanpak.
Het begrijpen en oplossingsgericht in gesprek gaan met het kind en zijn omgeving, is de
eerste stap naar verbetering.
Als freelance educatief auteur heb ik het prentenboek “Lodewijk het lieve beestje”(deelmethode van Leefstijl, sociaal emotionele vaardigheden voor kleuters) geschreven en geïllustreerd. Ook heb ik cursussen en trainingen voor studenten (Zorg en Welzijn en Onderwijsassistent) geschreven op het gebied van zorgleerlingen en ontwikkelingspsychologie. Verder heb ik in samenwerking met hoogbegaafdheidsspecialisten de scheurkalender “Hoogbegaafdheid in de kijker” ontwikkeld en uitgegeven.
Een kijk- lees- en doe boek over emoties en dingen die soms anders zijn dan je denkt.
Cursussen en trainingen voor MBO studenten sociaal pedagogisch werk.
Een kalender voor iedereen die hoogbegaafdheid beter wilt leren begrijpen.
Om als zelfstandig orthopedagoog kwaliteit te kunnen blijven garanderen ben ik aangesloten bij de Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen (NVO), en sta ik bij deze vereniging geregistreerd als basisorthopedagoog met diagnostiek aantekening. Tevens sta ik als Master- Orthopedagoog in het register van de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Daarnaast ben ik als docent geregistreerd bij het CRKBO.