"Met observatie en een gesprek leer je een kind kennen, een intelligentietest is slechts een aanvulling"
Soms merkt u dat uw kind thuis en op school niet lekker in zijn vel zit. Soms is de oorzaak voor de hand liggend en is een gesprek met de leerkracht of met de interne begeleider voldoende om het probleem op te lossen. Als de zorgen langer blijven bestaan of steeds weer “de kop op steken”, kan het helpen om verder onderzoek te doen om meer te weten te komen over de oorzaak. Als de oorzaak bekend is kan ik samen met u en/of de school gaan werken aan het verbeteren van het welbevinden van uw kind. Alleen een kind dat (weer) goed in zijn vel zit, kan zijn talenten laten groeien, wordt weerbaarder en durft te laten zien wat het kan.
Na het gesprek en de gemaakte afspraken, wordt aan de ouders gevraagd om een vragenlijst in te vullen en te retourneren met vragen over de vroegkinderlijke ontwikkeling van het kind. Het onderzoek vindt meestal/bij voorkeur plaats in de ochtend en zal ongeveer vier uur duren.
Na de onderzoeksochtend worden de gegevens uitgewerkt en zullen de eerste testresultaten telefonisch of per mail met ouders worden gedeeld. Daarna krijgen ouders een uitgebreide mondelinge terugkoppeling waarin de onderzoeksresultaten adviezen besproken worden. Indien ouders toestemming geven kan tevens een adviesgesprek met school plaatsvinden.
Hieronder een voorbeeld van mogelijke onderzoeksvormen die de oorzaak van de zorg in kaart brengen:
Hulpvraag Waarom is mijn kind |
Onderzoeksvorm |
|
|
|
|
|
|