Onderzoek & Advies

Onderzoek

Begeleiding

Advies

Gastlessen

Werkwijze

Hoe ik te werk ga

Heeft u een vraag over uw kind, of heeft een school een hulpvraag? Dan kunt u met mij contact opnemen. U kunt uw vraag via het contactformulier stellen. Ik streef ernaar uw vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden. Tijdens het eerste (telefonisch) contact bespreken we uw vraag/zorg en welke begeleiding het meest passend is om een antwoord op de hulpvraag te krijgen. In een kennismakingsgesprek wordt besproken welke concrete activiteiten uitgevoerd gaan worden en geef ik een prijsindicatie.

Voor wie

Waar ik bij kan helpen

Ouders

Als uw kind zich niet lekker in zijn vel zit en de zorgen aanhouden, kan onderzoek helpen om de oorzaak te achterhalen en het welbevinden te verbeteren.

Scholen

Heeft u vragen over de leerontwikkeling of cognitieve vaardigheden van een leerling? Na overleg met de ouders kunt u contact met mij opnemen om uw zorg en de passende begeleiding te bespreken.

Kinderen

Benieuwd hoe onze dag er uit gaat zien? Lees hier wat we gaan doen.

Onderzoek

Voor ouders

Soms merkt u dat uw kind thuis en op school niet lekker in zijn vel zit.  Soms is de oorzaak voor de hand liggend en is een gesprek met de leerkracht of met de interne begeleider voldoende om het probleem op te lossen. Als de zorgen langer blijven bestaan of steeds weer “de kop op steken”, kan het helpen om verder onderzoek te doen om meer te weten te komen over de oorzaak. Als de oorzaak bekend is kan ik samen met u en/of de school gaan werken aan het verbeteren van het welbevinden van uw kind. Alleen een kind dat (weer) goed in zijn vel zit, kan zijn talenten laten groeien, wordt weerbaarder en durft te laten zien wat het kan.

Onderzoek

Als ouders na het telefonisch gesprek akkoord gaan met de werkwijze ontvangen zij een bevestiging met de gemaakte afspraken per mail. Ouders wordt tevens gevraagd om een vragenlijst (ontwikkelingsanamnese) in te vullen en deze te retourneren voor de onderzoeksdatum. Het onderzoek vindt meestal/bij voorkeur plaats in de ochtend en zal ongeveer vier uur duren.

Na de onderzoeksochtend worden de gegevens uitgewerkt. Daarna krijgen ouders een uitgebreide mondelinge terugkoppeling waarin de onderzoeksresultaten adviezen besproken worden. Na dit gesprek ontvangen ouders het onderzoeksverslag en de factuur. Indien ouders toestemming geven kan tevens een adviesgesprek met school plaatsvinden.

Voor wie

Hulpvragen en de onderzoeksvormen

  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Didactisch niveaubepaling en foutenanalyse
  • Diagnostische leergesprekken  met het kind
  • Analyse taakaanpak en taakbeleving

Met observatie en een gesprek leer je een kind kennen, een intelligentietest is slechts een aanvulling.

Over Lidy Sibon

Mijn naam is Lidy Sibon

Mijn naam is Lidy Sibon. Sinds 1992 ben ik als leerkracht, remedial teacher/internbegeleider binnen scholen werkzaam geweest. Sinds1996 werk ik als orthopedagoog en geef naast diagnostisch onderzoek ook begeleiding en training aan kinderen, ouders en onderwijsprofessionals. Steeds is het weer een uitdaging om met mijn theoretische en praktische kennis, samen met kind, ouders en school de hulpvraag te beantwoorden. Het begrijpen en oplossingsgericht in gesprek gaan met het kind en zijn omgeving, is de eerste stap naar verbetering.