In de ochtend dat je bij mij komt, gaan we kijken naar hoe je leert en kun je laten zien wat je allemaal weet en kan. Ook wil ik graag van jou weten wat je van school vindt, wat jouw lievelingsvakken zijn en welke onderwerpen je interessant of juist heel saai vindt. Voor jouw ouders en jouw school is het fijn om dit te weten. Dan snappen ze beter hoe jij leert en hoe ze jou hierbij het beste kunnen helpen zodat school weer leuker wordt.
Welke opdrachten zijn voor jou meteen “een eitje”, wat is moeilijker voor jou en welke oplossingen bedenk je dan? Sommige opdrachten lijken op taal, rekenen en andere opdrachten lijken op woordraadsels, denkpuzzels en turbo-, doe-opdrachten.
Voor jouw ouders en jouw school is het fijn om dit te weten. Dan snappen ze beter hoe jij leert en hoe ze jou hierbij het beste kunnen helpen.
Om een hulpvraag te beantwoorden, worden ontwikkelingsniveau, kansen en risico’s van kind en omgeving in kaart gebracht via onderzoek, vragenlijsten, observatie en gesprekken met ouders en betrokkenen.
Ouders en betrokkenen kunnen begeleiding krijgen bij de uitvoering. Lidy Sibon ondersteunt kinderen en ouders bij het sociaal, emotioneel en didactisch welbevinden. De aanpak wordt in overleg afgestemd op het kind.
Op basis van het onderzoek wordt een antwoord op de hulpvraag geformuleerd. De handelingsgerichte adviezen en het plan van aanpak worden besproken met de ouders en, indien gewenst, andere betrokkenen.
Lidy Sibon geeft op uitnodiging van scholen en zorginstellingen gastlessen, trainingen en lezingen over prikkelverwerking en prikkelgevoelig gedrag bij (hoog)begaafde kinderen, met als doel meer begrip, inzichten en adviezen te bieden.
Als orthopedagoog houd ik mij bezig met leer- en opvoedingsvragen van kinderen en jeugdigen. Het is een specialisatie binnen de pedagogiek en geeft mij de gelegenheid kinderen en volwassenen te helpen met het herstellen van gezonde leefsituatie voor iedereen.