Begeleiding

Onderzoek

Begeleiding

Advies

Gastlessen

Werkwijze

Begeleiding van Lidy Sibon

Voordat de begeleiding start, vindt er eerst een kennismakingsgesprek plaats. Dit kan telefonisch, in de praktijkruimte of indien gewenst thuis of op school. In dit gesprek wordt besproken wat de meeste passende begeleiding is en op welke plek het kind zich het prettigst voelt en het meest tot ontwikkeling komt.

Tijdens de begeleidingsperiode is er regelmatig contact met ouders en de school. Tijdens deze contactmomenten wordt besproken of er daadwerkelijk ontwikkelingsstappen gezet worden, of dat de begeleiding aangepast moet worden.

Voor wie

Waar ik bij kan helpen

Ouders

Als uw kind zich niet lekker in zijn vel zit en de zorgen aanhouden, kan onderzoek helpen om de oorzaak te achterhalen en het welbevinden te verbeteren.

Scholen

Heeft u vragen over de leerontwikkeling of cognitieve vaardigheden van een leerling? Na overleg met de ouders kunt u contact met mij opnemen om uw zorg en de passende begeleiding te bespreken.

Kinderen

Benieuwd hoe onze dag er uit gaat zien? Lees hier wat we gaan doen.

Begeleiding

Voor scholen

Heeft u een vraag over een leerling en wenst u verder onderzoek en een handelingsgericht plan van aanpak? Dan kunt u, nadat ouders toestemming hebben gegeven voor dit onderzoek, met mij contact opnemen. U kunt uw vraag via het contactformulier stellen. Ik streef ernaar uw vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden. Tijdens het eerste (telefonisch) contact bespreken we uw vraag/zorg en welke begeleiding het meest passend is om een antwoord op de hulpvraag te krijgen. In een kennismakingsgesprek wordt besproken welke concrete activiteiten uitgevoerd gaan worden en geef ik een prijsindicatie. Daarna stel ik een offerte op. Als deze offerte is goedgekeurd kunnen de gemaakte afspraken uitgevoerd worden.

Als de zorgen over een leerling ondanks langdurige hulp en begeleiding blijven bestaan of steeds weer “de kop op steken”, kan het helpen om verder onderzoek te doen om meer te weten te komen over de oorzaak van de zorgen. Als de oorzaak bekend is kan ik samen met de school en ouders gaan werken aan het verbeteren van het welbevinden van de leerling. Alleen een kind dat (weer) goed in zijn vel zit, kan zijn talenten laten groeien, wordt weerbaarder en durft te laten zien wat het kan.

Als school na het telefonisch gesprek akkoord gaan met de werkwijze ontvangen zij per mail een offerte met de gemaakte prijsafspraken. Als school akkoord gaat met de offerte, ontvangen ouders een formulier waarin zijn toestemming geven voor het onderzoek van hun kind alsook een vragenlijst (ontwikkelingsanamnese). Hen wordt gevraagd deze in te vullen en te retourneren voor de onderzoeksdatum. Het onderzoek vindt meestal/bij voorkeur plaats in de ochtend en zal ongeveer vier uur duren. Met school en ouders wordt afgesproken of het onderzoek in de praktijk of op school plaatsvindt.

Na de onderzoeksochtend worden de gegevens uitgewerkt. Daarna krijgen in principe eerst de ouders een terugkoppeling waarin de onderzoeksresultaten adviezen besproken worden. Als ouders akkoord gaan kan dit meteen met school erbij plaatsvinden. Is dit niet het geval dan zal het gesprek met school later plaatsvinden. Na dit gesprek ontvangen ouders het onderzoeksverslag. Ouders hebben altijd zelf de keuze of zij dit verslag (of deel van het verslag) met school willen delen.

Voor wie

Hulpvragen en de onderzoeksvormen

  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • (Participerende) observatie
  • Gesprek met kind, ouders en school
  • Handelingsgerichte proces diagnostiek
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Uitgebreide intake en ontwikkelingsanamnese
  • Observatie en gesprek met kind, ouders en school
  • Intelligentieonderzoek (4 tot en met 7 jaar of 6 tot en met 16 jaar)
  • Didactisch niveaubepaling en foutenanalyse
  • Diagnostische leergesprekken  met het kind
  • Analyse taakaanpak en taakbeleving

Met observatie en een gesprek leer je een kind kennen, een intelligentietest is slechts een aanvulling.

Over Lidy Sibon

Mijn naam is Lidy Sibon

Mijn naam is Lidy Sibon. Sinds 1992 ben ik als leerkracht, remedial teacher/internbegeleider binnen scholen werkzaam geweest. Sinds1996 werk ik als orthopedagoog en geef naast diagnostisch onderzoek ook begeleiding en training aan kinderen, ouders en onderwijsprofessionals. Steeds is het weer een uitdaging om met mijn theoretische en praktische kennis, samen met kind, ouders en school de hulpvraag te beantwoorden. Het begrijpen en oplossingsgericht in gesprek gaan met het kind en zijn omgeving, is de eerste stap naar verbetering.